OBİ GÜNLÜĞÜ

1. GÜN / 07.09.2018

Uzun bir yolculuk sonrasında,eğitimin ilk günü OBİ ekibi ve katılımcılar ile etkinliğimizin gerçekleşeceği PAÜ Eğitim Fakültesi'nin önünde buluştum. Tanıdıklar ile sarılmalar ve yeni tanıdığım meslektaşlarım ile kısa bir selamlaşmadan sonra eğitimimiz son hızıyla başladı.

Etkinliklerimiz kısa bir açılış konuşması ardından, Belma hocamızın oyun hakkında heyecanlı ve neşeli etkinlikleri ile devam etti. Öncelikle farklı renkte şekerler seçerek, grup oluşturduk. Grup oluşturma sürecimiz de oyunla oldu. Sonrasında herkes kendi resmini bir kağıda çizdi. Arkasına ise nelerden korktuğumuz, en çok neyi merak ettiğimiz, bir ev aleti olsaydık hangi ev aleti olurduk gibi muzip sorulara cevaplar yazdık. Sonrasında bunlar karıştı, herkes bir kağıt seçti ve bu cevapların kime ait olduğunu bulmaya çalıştık. Belma hocamızın oyunları bitmiyordu :) Bizlere uzun çubuklar vererek, grup olarak hikayesi olan bir tasarım oluşturmamızı istedi. Biz her çocuğun içindeki süper kahramana vurgu yaptık. Süper kahramanız Örümcek Adam'ın enerji depoladığı bir düzenek kurduk. Süreçte işbirliği, fikir geliştirme, çatışma gibi farklı deneyimler edindik.

Ne öğrendim?
Oyunu ve önemini  anlatmak için farklı yöntem ve etkinlik fikirleri

Araştırma ve Ders?
Oyunun anlamı hakkında nitel analiz, sınıf yönetiminde oyunun yeri
Oyunu öğrencilere anlatmak için etkinlik ve yöntemler

Duygu ve düşüncelerim?
Oynarken çok eğlendim, işbirliği ve fikir geliştirme süreçlerini deneyimledim.
 OYUN BU EKİBİN İŞİ:)




2. GÜN / 08.09.2018

İkinci günümüze geleneksel oyunlarla başladık. Bizim masamızda evcilik oyuncakları vardı. Ama grubumuz bu oyuncaklar ile oynamaya pek hevesli gözükmedi. Elimizdeki materyali farklı şekillerde kullanmaya karar verdik ve üst üste dizilebilecek her şeyi üst üstü dizdik. Sonrasında ise tabletlerde dijital oyunlarla oynamaya başladık. İlk kez gördüğümüz KEBAP oyunu sanırım bizim için en ilgi çeken oyundu. Kebap oyunu dışında boyama, müzik ve puzzle oyunları vardı. 
Günün ilerleyen etkinliğinde dijital oyun ile ilgili kavramlar ve bunların tanımlarını eşleştirdik. 
Sonrasında ise "Scratch Jr. a Giriş" dersimiz başladı. 

Bu programda kendi karakterimi oluşturup, yön ve hareket efektlerine dair kodlamalar yaparak, sonunda gerçekten dijital dünyaya adım attığım hissini edindim :)

Ne Öğrendim?
Geleneksel oyun ve dijital oyunlar arasındaki farklılıklar ve benzerlikler
Dijital oyun ile ilgili kavramlar; oyun tasarımı, programlama, kodlama, programlama dilleri, blok kodlama, algoritma, algoritmik düşünme, robotik, mobil uygulama, arttırılmış gerçeklik, STEM, dijital vatandaşlık, 21. yy becerileri, dijital okuryazarlık, interaktif ve interaktif olmayan medya
Scratch Jr. giriş bilgileri, karakter oluşturma ve yön yönergeleri

Araştırma ve Ders?
Ebeveyn ve öğretmenlerin dijital oyun okuryazarlık becerileri
Scratch jr'nin sınıfta kullanılması

Duygu ve Düşünceler?
Scractch'i öğrenmek çok eğlenceliydi. Oyun tasarımı konusunda motivasyonumu arttırdı. 
 MATERYALLERİ FARKLI ŞEKİLLERDE KULLANDIĞIMIZ DOĞRUDUR :)
 İŞTE BENİM İLK SCRATCH JR DENEMEM :)

DİJİTAL OYUNA METHİYE :)

3. GÜN / 09.09.2018

Şekerlerle başladığımız yeni bir gün. Seçtiğim şeker yeşil renkli olduğundan "diğer" grupta yer aldım. Grubumuzun amacı geleneksel oyunların güçlü yönlerini savunmaktı. Grubumuz içinde hızlı bir iş bölümü yapıldı ve hızla genel oyunların avantajları hakkında hem fikir ürettik hem de literatür çalışması yaptık. Münazaramız çok zengin ve keyifli geçti. 
Sonrasında OSMO ile tanıştık. Tablet uygulamalarına yeni bir boyut getiren bu araçlarla ilk kez burada karşılaştım. Numbers, Coding, Tangram, Words ve Pizza Cards olmak üzere 5 farklı uygulamayı deneyimledik. Dijital dünya ile gerçek dünyayı birleştiren bir uygulamalar ve hepsi eğitsel amaçlar içermekte.
Bilgisayarsız programlama da nedir? Bunu çok kafa yorucu bir şekilde öğrendik. Elimize verilen bir labirenti kodlar ile bir arkadaşımıza çizdirmekti görevimiz. Elimizde tencere ve ziller ile kodlaya kodlaya labirent çizdirmeyi başardık !!!

Ne Öğrendim
OSMO uygulamaları
Bilgisayarsız programlama mümkün

Araştırma ve Ders
OSMO uygulamaları sınıf etkinlikleri içine alınabilir.
dezavantajlı çocuklar için dijital oyun mobil otobüsü gezici olarak tahsis edilebilir
Algoritmik düşüncenin mantığını anlatan etkinlikler uygulanabilir
Müzik ve ritim çalışmaları algoritmik düşünmeyi öğretmek için kullanılabilir

Duygu ve Düşüncelerim
Hayatımızdaki kodlar çok kompleks olmaz diye ümit ediyorum:)

 BİLGİSAYAR KARŞISINDA GEÇİRİLEN UZUN SAATLER OBEZİTEYE NEDEN OLABİLİR. HEDEFİMİZ DOĞRU KULLANIM!
OSMO'DA MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ:)

4. GÜN /10.09.2018

4. günümüze robotlara merhaba diyerek başladık. Tablet ile kontrol edilen robotları labirentlerde dolaştırdık ve resim yaptırdık. Robotlarla dans edip, bomerang çektik :) Robotlara komutlar vererek zor görevler başardık. 
Sonraki bölümde ise 3 boyutlu yazıcıların dünyasına girdik. Artık Thinkercad'e bile üyeyiz. Aşağıda gözüken at, araba gibi objeleri nasıl yazıcıya tamamlayabilirim hiç bilemiyorum ama bu akşamki görevimiz anahtarlık tasarlamak. Bu görevi başarabileceğimizi umuyorum:)



Günümüzün son etkinliği ise Scratch öğrenmekti. Jr.'a göre yazılar ve farklı kodlar ile desteklenen bir kodlama programı. 

Bu programda görevimiz doğum günü kartı yapmaktı. Doğum günü kartı kodlamam sonunda ortaya çıkan unsuru aşağıda beğenilerinize sunmaktayım. Yorumlarınızı bekliyorum :)

Günün kapanışını ise Prof. Dr. Esra Ömeroğlu hocamızın konuşması ile oldu. Hocamız dijital oyunların bir araç olduğunu vurguladı. Aynı zamanda bir doktora öğrencisi ile yaptığı araştırma hepimizin ilgisini çekti. Dijital oyunların sosyal becerilere etkisini inceleyen bu araştırmanın sonuçlarını merakla bekliyorum.

Ne Öğrendim ?
Robotların dünyası (Sphero)
3D yazıcıda tasarım
Scratch programı

Araştırma ve Ders ?
Scratch, 3d yazıcı ve robot uygulamaları sınıf etkinlikleri içine alınabilir.

Duygu ve Düşüncelerim ?
Her gün biraz daha dijital hissediyorum:)


5. GÜN / 11.09.2018

Beşinci günümüzde, üç farklı grupta medya kullanım kılavuzu, teknoloji ve medya kullanım ilkeleri ve dijital oyun örneklerini araştırarak başladık. Teknoloji ve medya kullanım ilkelerini çalışan grup olarak pek çok ilke belirledik. İlkelerimiz arasında en önemlilerinden biri nitelikli dijital medya ve tekonolojiye her çocuğun erişim hakkını vurgulamaktı. Belirlediğimiz ilkeler arasında çocuğa uygunluk, evrensel değerlerin vurgulanması, öğretmen ve ebeveyn eğitimleri ile dijital okuryazarlığın ve toplumsal farkındalığın arttırılması yer almakta. Dijital medyanın etkin kullanımı konusunda standartlar belirleyen bir komisyon oluşturmak ilk önerimiz oldu. Bu komisyonun uzmanlar, aileler, ebeveynler ve çocuklardan oluşmasını gerektiğini düşünüyoruz. Notlarımız aşağıda. Böyle bir komisyon için yol gösterici olacağını umuyorum.



commonsensemedia.org ise bize ebeveyn ve çocukların dijital oyunlar hakkında görüş ve yorum yapabilecekleri bir veri tabanı olarak ilham verdi. 
Oyuncakları çalışan grubumuz bize güzel örnekler gösterdiler. İşte oyuncaklarımız:

Cubbetto

Kibo

Smart Robot Albert



Ne Öğrendim ?
Medya ve teknoloji ilkeleri konusunda yapılan yurt dışı ve yurt içi çalışmalar
Dijital oyuncak çeşitleri (Cubbetto, KİBO, Smart Robot Albert, Unruly Plots)
3D yazıcıda tasarım
3D yazıcı çeşitleri

Araştırma ve Ders ?
Dijital oyunların lisans ve örgün eğitimde kullanımına yönelik görüşler

Duygu ve Düşüncelerim ?
Üniversitemde bir teknoloji ve medya konusunda ilgili öğrencilerden topluluk oluşturup, örgün eğitimde eğitim gören çocuklara dijital oyun ve medyayı tanımaları için etkinlikler düzenlemek
Gezici bir medya-dijital oyun kütüphanesi oluşturmak
Oyuncak kütüphanelerine dijital oyuncakların eklenmesi

6. GÜN / 11.09.2018

Nesrin Hocamızın sunumu ile başlayan bir güne başladık. Hocamız erken çocukluk eğitim sınıflarında teknoloji ve medya entegrasyonu konusunda bir sunum yaptı. Vurguladığı temel nokta ise etkileşimin sağlanmasının önemiydi.
Sonrasında gruplar şeklinde mobil uygulamaları inceledik. İncelediğimiz uygulamaları görmek isterseniz ekran fotoğrafına bakınız.



Uygulamalardan bazıları İngilizce olarak sunulmuş. Arasında en sevdiğim sanırım Mac&Izzy, Kangi Club ve Da Vinci Kids uygulamalarıydı.

Uygulamalar inceledikten sonraki görevimiz ise bir uygulama indirip, bu uygulama hakkında bir değerlendirme formu doldurmak oldu. TRT çocuğun dijital oyunlarını bu etkinlik sırasında öğrendiğimden ilk olarak onları incelemek istedim. İndirdiğim oyunun adı “Su Altı Kaşifi” ydi. Oyunu açtığınızda ilk olarak size kız ve erkek karakterlerden birini seçme şansı sunuyor. Sonrasında bu karakter su altında altın toplama ve balıkları yakalama gibi görevlerle karşılaşıyor. Yıldızlı balıkları yakaladığında ise o balık hakkında birkaç cümle bilgi veriliyor. Balık türlerini tanıtmak için güzel bir uygulama olsa da çocuklar ne kadar uzun süre bu oyunu oynamak isterler diye düşündüm. Tabi bunu çocuklara sormak lazım J


Öğleden sonra Sibel hocamız oturmaya gelmediniz diyerek, bizi yerlerimizden kaldırdı J iki eğlenceli oyunun ardından ebeveynlerin dijital oyunlardaki rolü hakkında bir sunum yaptı. Sunumda en etkilendiğim noktalar dergideki resimleri parmak hareketleri ile büyütmeye çalışan bebek ve annesi cep telefonunu elinden bırakmayan bir çocuğun keşke cep telefonu hiç icat edilmeseydi isyanı oldu.
Sonrasında ise ebeveyn rolleri hakkında drama oynadık. Konumuz “birlikte oynama”ydı. Pikniğe giden çocuklu bir ailenin, kısa bir süre sonra teknolojik aletlere geri dönüşü temasını işledik. Fonda ise Teoman’ın İki Yabancı şarkısı  çalıyordu.
Öğleden sonra Teknokent’teydik. Hayatında ilk kez teknokente giden biri olarak meraklı gözlerle etrafı inceledim. Kuluçka odasının önünden geçerken, bu eğitim sırasında ne kadar çok kuluçkada fikir biriktirdiğimi düşündüm.
Çocukların eğitim aldığı Mucit Atölyesi’nde Cubbetto ile tanıştık. Eğlenceli kodlama çalışmalarımıza burada devam ettik.

Alkış-alık-alkış
Eller başta-eller belde-eller başta-eller başta
Alkış- alkış- alkış
Sağ el-sol el-sağ el-sol el
Alkış- alkış-alkış

3D yazıcıda tasarladığımız anahtarlıklarmıza kavuştuk. 3d yazıcıların çalışma prensiplerini öğrendik. 3d kalem ise bugünün yeni materyaliydi. Filament ile çalışan bu yazıcı ve kalemlerle neler yapılabileceği yaratıcılığınıza kalmış.

7. GÜN / 13.09.2018

Son günümüz literatüre en ağırlık verdiğimiz gün oldu. Öncelikle bağımlılık olayına tıpçıların gözü ile bakma şansını yakaladık. İnternet neden ve nasıl bağımlılık yapar sorusunun cevaplarını aradık. Kolay ulaşılır olması ve ucuz olması internetin bağımlılık yapmasında önemli bir faktör olarak ortaya çıkmış. İnternet bağımlılığı konusunda Young’un çalışmalarından haberdar olduk. Çocuklarda internet bağımlılığı en fazla dikkat eksikliği ve hiperaktivite ile yetişkinlerde ise duygu durum bozukluğu ile ilişkisi olması bize bazı ipuçları veriyor.

DSM kriterleri arasına internette oyun oynama bozukluğu olarak girmesi de konunun ne kadar önemli bir noktada olduğunun göstergesi. Özellikleri ihmal, dışlanma, benlik algısında bozukluk olan, sosyal uyum sorunları yaşayan çocukların dijital oyun bağımlılığı konusunda risk altında olduğunu aklımızın bir ucunda tutmak gerek.

Burcu hocamızın sunumu sırasında aynı zamanda bu alanda kullanılan bazı ölçekleri öğrenme şansımız oldu. Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Çocuklar için Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Aile-Çocuk İnternet Bağımlılığı Ölçeği bunlar arasında.

Burcu hocaya veda ettikten sonra Sibel hocamız tekrar tahtadaydı. Bize internet güvenliği hakkında bilgiler verdi. Sonrasında ise grup olarak bir broşür tasarladık.

Bugünün en sevindirici öğrenmesi KİDDLE filtresinden haberdar olmak oldu. Kiddle ile tarama yaptığınızda çocuklar için uygun olan içerikler gösterilirden, diğerleri filtreleniyor. Ebeveynler için oldukça büyük kolaylık sağlayacağını düşünüyorum.

Günümüzün ve OBİ’nin son etkinliği ise bir okul öncesi eğitim etkinliği geliştirmek oldu. 3 aşamalı olarak düşündüğümüz oyunun ilk aşamasında çocukların kodlama ile labirentleri geçerek 2 gruba ayrılmasını planladık. Bu aşamada Cubbetto tarzında bir zemini zeminde oluşturmayı düşündük. Kodlama kartları ile çocuklar birbirlerine yol gösterecek. İkinci aşamada ise çocuklar daha önce görmedikleri bir mobil uygulamayı grup olarak keşfedecekler. Üçüncü aşamada ise bu oyunu drama ile canlandırarak diğer gruba oyunu anlatacaklar. Bir grup çocuk ile bu etkinliği bir gün uygulamayı umuyorum.

Bundan sonrasında ise duygusal anlar başladı.
OBİ’nin tüm katılımcıları duygu ve düşüncelerini paylaştı. Bu muhteşem etkinlik için tüm emeği geçenlere müteşekkirim. Bu blogu okumak size ne kadar eğlendiğimiz ve ne çok şey öğrendiğimiz konusunda ışık tutacaktır.



Bu blok tüm OBİ ekibi ve katılımcılarına adanmıştır J

Yorumlar

  1. Yansıtıcı düşüncelerini beyendim. OBİ de öğrendiklerini transfer etmen çok güzel!

    YanıtlaSil

Yorum Gönder